keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Minustako mallia? Älä!

Myöhäinen postaus, kakkospostaus tälle päivälle. Piti mennä nukkumaan, mutta koska täällä ollaan salaperäisesti erittäin poikkeavissa kotioloissa, annan kirjoitusfiilikselle vielä vähän tilaa. Syynä siis se, että tuo edellinen kyykkypostaukseni kirvoitti niitä neuvoja, mitä niin hyvin otan vastaan, kuten kaikki jo tietää. :D

Muutama pointti:

- En mainostanut tekeväni teknisesti mitenkään oikein, vaan mainostin tekeväni 'sen niin alas kuin olin halunnutkin mennä'.

- Ei kai teistä kukaan oikeasti ota musta mallia missään asiassa? :O Vähän väliä mainostan hyvinkin rehellisesti, miten menee epäpuhtaasti tai miten en tee niin kuin pitäisi tehdä vaan teen niin kuin haluan tehdä. Ei siitä kannata missään nimessä mallia ottaa!

- Vaihdan ihan heti tapani tehdä, kun se tapa lakkaa olemasta mulle se paras tapa. Se voi olla epäpuhdas tapa tai se voi olla muuten vain teknisesti ihan täysin väärin, mutta se on mulle se tapa miten teen. Jostain syystä saan tuloksia tälläkin tavalla ja se riittää mulle.

- Sitten joskus kun menen rikki tästä kaikesta huonosta tekniikasta, olen hyvin tietoinen, että itseäni saan siitä syyttää. Odotan meneväni joskus vielä rikki. Vielä en ole mennyt. Ei tarkoita, etten menisi koskaan. Ehkä joskus. Ja sitten ei itketä, koska se on itseaiheutettua. Tiedän sen jo nyt. Minusta tyhmyydestä kuuluu sakottaa, ja etenkin itse rankaisen itseäni nimenomaan tyhmyydestä. Siinäpä sitten maksan ja pillittää on turha.


Eihän kukaan myöskään syö niin kuin minä syön, ota siitäkään mallia. Koska se on suurelle osalle järjetön tapa syödä (ei herkkuja! :O). Eikö se jo kerro jotain siitä, miten paljon tapojani kannattaa matkia?

Liikkeiden oikeita tekniikoita voi katsella ja lukea vaikka täältä: exrx.net.




Mun kehostani on kenenkään turha huolia (koska se on mun kehoni ja olen hyvin omistushaluinen sitä kohtaan <3). Kaikkeen muuhun liittyen vastuu on lukijalla. Eli laitetaan vielä kerran - älä ota mallia tavastani suorittaa treenejäni. Sikäli mikäli se ei ole tässä kaiken ohessa jo aikoinaan tullut selväksi. Loppuvastuu on lukijoilla. Kiitän ja kuittaan ja vien kehoni nukkumaan.

30 kommenttia:

  1. Oon itse asiassa huomannut erilaisilla kuntoiluun liittyvillä keskustelufoorumeilla (mm. pakkis), että kyykky ja kyykkäystekniikat tuntuvat olevan jotenkin aivan älyttömän tulenarka keskustelunaihe, joka saa osallistujat aivan kilipäiksi. Penkkauskaan ei saa niin paljon fanaatikkoja liikkeelle tuomitsemaan "harhaoppisia". Joten siinä mielessä aika rohkea veto sulta tehdä tuo kyykkypostaus.

    Itsekin nöyrryin taannoin, jätin 15 kiloa painoa pois ja rupesin kyykkäämään kiltisti syvemmälle. Aiemmin olin vain ns. "istunut baarijakkaralle". Nyt istutaan "pikkulapsen tuolille". Ja kyykkytekniikka on aivan varmasti 90% treenaajien mielestä väärä, mutta fyssarini mielestä siinä ei ollut vikaa, joten sillä mennään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en itse tiennyt tällaisesta. Nyt tiedän. :D Pakkista en säännöllisesti seuraa, ainoastaan kun etsii jotain tietoa niin sinne tuntuu aina googlen kautta väkisinkin päätyvän. :)

      Mutta nyt kun asiaa miettii, niin taitaa suurin osa salittelijoista pitää kyykkyä sellaisena jumalten liikkeenä, että sen tekniikkaa vastaan rikkova tekee suurta syntiä. Anteeksi uskonnollinen vertaus.

      Tavallaan kiva kuulla, että meitä epäpuhtailijoita on useampiakin. Kiva myös kuulla, että tekniikka voi olla väärä, mutta silti fyssarin hyväksymä. Ei sen silloin sulla luulisi kovin vaarallista olevan.. :)

      Poista
  2. Sitä on pitänyt kysyä, että onko sulla tekniikat itse opittuja vai onko niitä joskus joku pt tms tarkastanut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos sun pitäisi veikata, niin mitä veikkaisit? :'D

      Koskaan en ole käynyt salilla, pt:llä, missään oikeissa punttiympäristöissä oikeiden puntteilijoiden keskuudessa. Heidi itte!

      Poista
  3. Hmm... Yhden ainoan kuvan perusteella tekniikan päättely on oikeasti aika hankalaa (koska kuvakulma oikeasti voi valehdella paljonkin siitä polvi-varvaslinjasta tai selän asennosta, ja sitä ei oikeasti helposti huomaa). Eipä sillä, netissä vieraille päteminen on kyllä mukavaa (varmaan vielä mukavampaa anonyyminä, kun voi olla aiheesta riippuen vaikka sisätautilääkäri, personal trainer tai psykologi).

    Musta tärkeintä (oli se tekniikka itse opittua tai pt:n tarkistama) on se, että itse jatkuvasti pitää sen mielessä, eikä vaan huitaise sinnepäin, ja näin luulisin suurimman osan ihmisistä tekevän ihan itsestään. Etenkin ihan uutta liikettä tehdessä ja painoja nostaessa on musta aika selväkin, että tekniikkaa ja asentoa joutuu vähän hakemaan (ainakin itse joudun). Täähän on mun mielestä yksi kiva osa harrastusta ja noita isoja liikkeitä, että se tekniikkakin on välillä haastavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää kyykkyjuttu on selkeesti iso asia anonyymien keskuudessa. Jotka kaikki toistaa toinen toistaan noiden kommenttiensa kanssa.. Sen minkä olen nyt heiltä oppinut on se, että väärin kyykkiminen on synti. En onneksi ole niin synnitön muutenkaan, joten ei tuskin tää kääntää vaakakuppia siinä asiassa mihinkään suuntaan. :D

      Ja tosiaan kun on tuo alaselkä on tuommoinen kuin on, niin en kai minä nyt herranjestas tieten tahtoen lähtisi sen kanssa riuhtomaan mitään typeryksiä (tää on taas tätä kun pidetään niin helvetin tyhmänä ja yksinkertaisena). Vaikka kuinka kyykkäisin väärin, teen sen silti niin, että koko keskikroppa pysyy tuettuna. Ja siihen on turha kenenkään huudella, että en tekisi niin. MINÄ VARMAAN TIEDÄN MITÄ MINÄ SIELLÄ TEEN PAREMMIN KUIN ANONYYMIT, S**TANA. Nii. Ugh.

      Voisikin tehdä postauksen, missä on kuvat kaikista niistä liikkeistä mitkä teen väärin. Vaikka niistä ei tietty mikään oo kyykkäyksen veroinen jumalten liike, mutta kai niistäkin saisi jotain irti.

      Poista
    2. S**TANA.

      Mää luulen, että aika paljon ihmiset tekevät ns. väärin. Tai siis enemmän kuin antavat ymmärtää. Kyllä minä ainakin viimeisiä toistoja teen välillä todella rumasti (etenkin jos teen failureen asti, esim. jotkut leuanvedot saattaa nousta todella nätin toispuoleisesti :D). Välillä koitan ihan vaan huvikseen isompia painoja ja teen vielä rumemmin, ihan vaan että testaan miltä ne painot tuntuu. Välillä pidän kesken sarjan ennen viimeisiä toistoja lepotauon ja jatka vasta sitten (tosin opin joskus, että tämäkin on kuulemma joku tekniikka, nimeltään rest pause). Jne. En usko, että näihin kehittyminen stoppaa, pitää vaan löytää se sopiva keskitie sieltä silmittömän ruman vääryystekniikan ja loppuunasti hiotun mallisuorituksen väliltä :D

      Poista
    3. Jee samiksii! Mä teen justiinsakin noin kun säkin. Viimeiset toistot ei oo kauniita ja välillä pitää hetki vetää henkeä ennen kuin jatkuu taas ja välillä menee kaikki rumasti kun on vaan pakko tehdä suuremmilla painoilla justiinsa silloin. Notta sitä kuvailemaasi keskitietä etsiessä vaan sitten. :D

      Poista
    4. Tähän pötköönpakko heittää, että eiköhän Heidi itse tiedä jos Heidiä sattuu, Heidi on kuitenkin jo iso tyttö ;D

      Mutta on se ihanaa, kun koko nettimailma on sun raajoista ja niiden ehjänä pysymisestä niin kovin huolissaan! :D

      Poista
    5. No justiinsa näin! ;) Ja siis kyllä, on aivan supersöpöä että koko nettimaailma välittää mun selän, koipien ja p*rseen hyvinvoinnista :'D

      Poista
  4. Hei mää otan mallia sun vatsalihaksista kyllä. Sulla on hieno maha. =)
    =D Tehdään aviomiehen kanssa salilla aika paljon vatsoja ja kyllä pikkuisen pilkottaa munkin mahassa lihakset jossain siellä alla. =) Pitäis siirtyä tekemään niitä vatsoja paljon paljon useemmin tiedetään. =D

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Kiitti!

      Joo kyllähän sitä voi tommottos mallia ottaa! :D Kunhan ei vaan niistä tekotavoista sitten, ettäs tiedät, kai mä oon vatsanikin rakentanut ihan väärin!

      Jee kyllä ne sinunkin palat sieltä sitten esiin hyökkii! Se on varmaan kiva kun pilkottaa vähän ja tietää, että on itse ne sieltä kaivanut esiin. Mä jotenkin missasin ihan kaiken lihaskehityksen. Yhtäkkiä vaan vatsalihaksetkin oli siinä. En mä muista yhtään, miten niitä oli alkanut ilmestyä. Ne vaan ilmestyi. :D

      Ja kiitti tsempistä kanssa! Meillä mies on toisessa maassa piipahtamassa nyt, eli ei oo ketään kelle mä vaahtoan aina ensin ennen kuin vastaan kommentteihin, tulee sitten vaahdottua tänne suoraan. :D :D Eli tsemppiä välillä tosissaan tarvitsee. :'D

      Poista
  5. Ei noista edellisten postausten kommenteista kannata välittää, teet vaan niinku itte tykkäät!! :) Ihmisillä tuntuu olevan tarve päsmätä joka asiaan..

    Tzemmiä, mä olin ainaki viime postauksesta aidosti onnellinen sun puolesta ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiitti! :) Mä luulen, että tää on ihan pätemisasia, koska mä tiedän että tein teknisesti väärin ja kerroin sen. Ja silti aiheesta jatketaan ja jatketaan.. En jaksa uskoa, että sen takia, että oikeasti nämä ihmiset välittäisivät mun hyvinvoinnistani :D :D HAHA joo ei :D

      Kiitos, mä kanssa koin sellaisen suuren onnistumisen fiiliksen! Kiva että välittyi! :)

      Poista
  6. Heippa! Mä en kommentoi sun tai kenenkään muunkaan kyykkytekniikkaa, lukaisin vain siitä virinneen keskustelun läpi - ja tulin ilmoittamaan, että sulle löytyy tekemistä täältä http://tuhatamppeerii.blogspot.fi/2012/11/lemppareita.html ;)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, ihan mahtava! Mä niin teen tuon! Kiitos! :)

      Poista
  7. Täällä yksi melkein-anonyymi. :D Seurailen useita blogeja ja olen kai niin laiska, etten jaksa ärsyyntyä blogeista ja luen vain niitä, joista tykkään. Jostain kumman syystä olen tykästynyt sinun blogiisi, vaikka se onkin melkoisen erilainen kuin muut seuraamani. Jos joku postaus ärsyttää, vaihdan mieluummin blogia kuin alan kommentoimaan vit**untuneena. Eli siis, enpä olisi uskonut tätä sanovani, kun ensimmäisen kerran blogiisi törmäsin, kiitokset huippublogista ja kaikista mielenkiintoisista teksteistä! Kovan työn olet kroppasi kanssa tehnyt ja siitä saa ola ylpeä.

    - P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenia sinne, melkein-anonyymi-P :D Kiva kuulla että oot tuota mieltä! :) Ja kiitokset itsellesi, mukavaa kun jätit komenttia! Ylpeitä ollaan ja tehdään justiinsa niin kuin itse parhaaksi nähdään tehdä (tai miten lääkäri tai vastaava henkilö käskee, jonka mielipiteellä on oikeasti merkitystä.. ;). Hihih!

      Poista
  8. Oivoi:D ite oon kyl just sellane perfektionisti, et koko elämän pitää olla just ku oppikirjasta:D Salilla Se vast onki tarkkaa xD. Esim fyssari sano et ei saa kurotella lattialt mitää..nii pari vuotta oon kyykänny joka vitin tavaranki lattialta xD ei oo heleppoo...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää oon kanssa perfektionisti, mulla on vaan ihan omat oppikirjat :D Ja nimenomaan niiden mukaan mennään, hyvinkin tarkasti! :)

      Poista
  9. Jooh, mä en kans TAJUA sitä, et pitää vaan tulla negailemaan jonkun blogiin anonyyminä. -.- Huoh. Siis se, että miksi ei voi pitää sitä vitutustaan ihan siellä oman pään sisällä ja sit se, että onhan se turvallista anonyyminä huudella. Mrh.

    Mut niin, tuli vaan mieleen, et ainaki jenkkiläisissä blogeissa monesti on joku tällanen "disclaimer" sivupalkissa, jossa bloggaaja huomauttaa ettei ole esim ravintoterapeutti tai PT -vaikka sen tyyppisistä asioista kirjoittaiskin. En sit tiiä vaikuttasko toi mihinkään täällä sun blogissa (siis just että mainitset tuon "älkää ottako minusta mallia", et ole pt jne), mutta ihan vaan ajatuksen ajattelin heittää ilmoille. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotkut ottaa niin henkilökohtaisesti toisen ihmisen tekemiset, varsinkin jos tekee eri tavalla. Mikä on sinänsä hassua, kun tosiaan eivät satavarmasti välittäisi, vaikka multa menisi selkä poikki! ;) Tykkäisivät kuitenkin salaa. :D

      Mä mietinkin jotain tuohon sivupalkkiin heittää. Mutta sitten mietin, että tämän kirjoituksen kun siihen linkitän, niin eiköhän se ole mun disclamer.. :D Todennäköisesti teen niin. Jollain tavalla joka tapauksessa laitan ilmoituksen tuonne sivuun. Kiitti vinkistä!

      Poista
  10. En olekaan vielä lukenut noita kommentteja siitä kyykky-postauksesta. Mut tulee heti mieleen et miks porukat parkuu täällä väärästä tekniikasta mutta SITTEN jossain salilla ollaan hipihiljaa? En ole koskaan huomannut että ketään ohjeistais muita - ja niitä väärin tekeviä ON paljon, oli liike mikä vaan. Nii-in, ei ole pokkaa tulla sanomaan kasvotusten. Nimittäin mä kyllä tykkäisin jos joku joskus sanoisi, että tekee väärin! Toisaalta mulla on se PT jonka kanssa käydään välillä kaikki läpi, mutta jos ei olis sitä PT:tä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossa on hyvä pointti. Täällä on niin helppoa päteä anonyyminä ja salilla sitten vissiin puhisevat vaan hiljaa mielessään.

      Poista
  11. Mä kattelen aina säännöllisin väliajoin hauskoja juttuja netistä, kuten kissavideoita ynnä muita tohelluksia. Sun kommentoijat on nykyään mulle uusi "viihdekohde" :D
    Aika paljon oon saanu täällä naureskella anonyymeille, kun eivät voi sietää ihmisen halua tehdä juuri niinkuin itse haluaa.. :)
    Etköhän sinä osaa pitää taukoa tai kehitellä parempaa tekniikkaa jos tuntuu että perse repeää tai jokin muu paikka poksahtaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Mahtavaa, mun blogini on niin moniulotteinen, että kommenttiosiot muodostaa oman viihdebloginsa!

      '..jos perse repeää'. :'D Joo, kyllä mä sitten himmailen vähän. :D

      Poista
  12. Ahhah mitkä tunnisteet: 'epäpuhtaus', 'väärä tekniikka'. :-D Nämä kaksi kyykkypostausta kommenttibokseineen saivat mut ensin ihan sekaisin: en yksinkertaisesti osaa päättää vihaanko vai rakastanko tätä blogia, ja siksi en ole aikaisemmin kommentoinutkaan. Kai mä sit aina loppujen lopuksi pikkaisen enemmän rakastan. ;-) Sulla on vaan niin pirun hyvä itsetunto ja uskallus olla just sitä mitä olet, ja ehkä se on se, mikä aiheuttaa tämän viharakkaussuhteen. Olen itse joissain asioissa samanlainen kuin sä: en ole kovin sosiaalinen, rakastan yli kaiken touhuta juttuja itsekseni ja sali ja luonto ovat toinen kotini, mutta multa puuttuu suurimmaksi osaksi tuo sun uskalluksesi olla just mitä olen, kenenkään muun mielipiteistä piittaamatta. Joten kai mä sit vaan ryhdyn rakastamaan tätä blogia kunnolla, liityn lukijaksi ja otan mallia jos en kyykkytekniikasta niin asenteestasi elämään yleensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihanaa! :D Et ole ensimmäinen joka sanoo, että ei osaa oikein päättää mitä mieltä on.. :') Varmasti jakaa mielipiteitä, moni ei voi sietää ja toiset sanovat raivostuttavan ihanaksi. :'D Hih, mä olen yhtä hyvilläni jokaisesta mielipiteestä! ;)

      Tervetuloa lukijaksi, jos siihen päädyt! ;) Ja kiitos!

      Poista
  13. Anonyyminä on niin helppo huudella. Kyllä mäkin kovasti paheksun vääriä kyykky- tai muita tekniikoita (siis livenä salilla), mutta ei ikimaailmassa tulisi mieleenkään mennä aukomaan päätään niille ihmisille. Korkeintaan totean kaverille (jos se on mestoilla), että mua sattuu polviin katsoa tota.

    Mä oon joskus kilahtanut jollekin bodarisedälle, joka kehoitti mua menemään askelkyykyssä alemmas. Mulla vaan sattui olemaan menossa melkein ekat kyykyt polven eturistisideleikkauksen jälkeen, niin oli oikein mukavaa tiuskaista takaisin kaikella teinitytön angstiudella, että en pääse alemmas, kun polvi on vasta leikattu. Taisi setä vähän säikähtää. :)

    Mä muuten pistin tänään aamulla tankoon vähemmän painoja ja kyykkäsin syvemmälle kuin pitkään aikaan sun fiilistelyn ja Tiitin mielenkiintoisten kulmakeskustelujen ansiosta. Alle 84 astetta varmasti. :P

    Kiitos yllytyksestä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katoppas, täältä löytyy kommentteja mihin en oo vastaillutkaan vielä! :O

      Hah, voi setä parkaa, kun tulee neuvomaan toista, joka tekee juuri niin kuin itselleen on paras, vähemmästäkin kilahtaa! :') On muuten aivan eri asia käydä suoraan neuvomaan, kuin esimerkiksi kysyä ensin, että tahtoisiko ohjastusta. Tää viimeinenhän olisi jopa ok, eikä kiehuisi ollenkaan. Ainakaan täällä. Suora neuvominen = olettamus, että toinen ei tajua tekevänsä väärin = pidetään tyhmänä. Ja siitä kilahtelee.. :)

      Hihiiihh, onneksi olkoon ainakin alle 84 asteen kyykkyilystä. :'D Ilo yllytellä! Vaikka mä taisin vaan kyseisessä keskustelussa naureskella, mutta enivei. :D

      Poista