keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Kyykkyfiilistelyä

Voi onnea, kun on vihdoin saanut kyykyn sujumaan niin kuin sen on aina tahtonut tehdä! Käytännössä tuo tapahtui viime sunnuntaina. Kyykytellyt olen joskus alkuvuodesta lähtien, kun tanko ja teline meille saapui. Silloin heitin heti alkuun hirveästi painoa ja koska en luottanut alaselkääni yhtään, niiailin vain. Näin:

Ajankuluksi sitten vissiin vaan, kun muutakaan järkeä ei juuri tuossa ollut.

Alemmas ei päässyt. Syystä että harteilla oli liikaa roinaa ja syystä että alaselkä oli heikko ja kipuileva. Tämän takia kyykky on ollut välillä ohjelmassa ja välillä taas ei. Miksi tehdä jotain, kun sitä ei voi tehdä kunnolla? Kerran aikaisemmin olen saanut kipinän, että nyt hemmetti, painoa reilusti niskasta pois ja etsitään se sopiva paino, jolla pääsee oikeasti alas. Mutta silti ei ole onnistunut. Siinä on ollut jokin näkymätön seinä, minkä alle ei jalat anna taipua. Se on tuntunut ihan konkreettiselta seinältä, ettei alemmas vain pääse.

Nyt sai sitten sen p**kele -vaihteen päälle tässäkin asiassa, ja lähdin etsimään sitä oikeaa painoa ja asentoa ihan kokonaan uusiksi. Ensin menin kyykkyyn ilman painoa, kädet ylhäällä kuin tangosta kiinni pitäen. Sitten otin pelkän tangon ja sillä pääsi samalla tavalla alas asti. Ja sitten vielä lisää kiekkoa, mutta maltilla, ja pääsin kuin pääsinkin alas. Ja ylöskin vielä :D Sunnuntaina tein 34,4kilolla 12-10-10, täksi päiväksi nostin vielä vähän ja tein 39,4kilolla 8-8-6. Nyt kyykky on näin syvä:

Hah, näyttää kuin tanko oisi jossain niskassa. Ei se oo oikeesti! Ei hätää! Kuvakulma on ikävästi vaan takaviistosta.
Nää on muuten videosta kuvakaappauksia. Vähänkö kätevä tapa saada kesken treenin -kuvia!

Se oli loppujen lopuksi aika pelottavaa päästää itsensä sen yhden pisteen alle, missä ei ole ennen koskaan kyykännyt. Siinä kohtaa pitää ihan täysin vain luottaa alaselän kestävyyteen. Jännitin aiemmin sen pisteen ylittämistä ilmeisesti niin kovin, että koko kroppa oli niin jäykkä, ettei ollut siksi mahdollista mennä alas. Itselle tulee ainakin nyt sellainen tunne, että keskivartalo pitää jotenkin rentouttaa, jotta pääsee sen pisteen yli, vaikka samalla se on pidettävä hallittuna. Vaikea selittää, tällainen fiilis mulle on tullut.

Mutta on se ihan huikeaa, nyt kun ensimmäistä kertaa ihan oikeasti kyykkää, eikä niiaa. Ne lihakset, millä sieltä itsensä ylös työntää, on osin sellaisia, etten ole moisia tuntenut työssä vielä koskaan ennen. :D Jalatkin olivat sunnuntaista edelleen tänään kipeät, joten kyllä tosiaan perille menee. Se on parasta, kun ei meinaa pytylle taipua. :'D

Jalkatreeni on tämän kyykyn vuoksi nyt ihan selkeä lempparitreeni. Niin tuo suosikki vaan muutaman viikon välein vaihtuu. Nyt mä voisin kyykätä koko ajan, ihan vain huvin vuoksi. Mutta säästetään ne vaan nyt sinne treenipäiville. :')

Loppuun vielä venyvyyskuvia. Kaikkihan tietää jo, etten venyttele. Siitä huolimatta venyn suhteellisen hyvin. Harvemmin myöskään koskaan istun normaalisti, vaan mulla on jalat aina jotenkin mutkalla. Saan ne vaikka niskan taa. Pelkään vaan, etten saa niitä pois, joten sitä ei niin tule harrastettua. :D


Yllän varpaisiini noin hyvin jalat suorina, eli saan kunnolla jalkapohjista kiinni kouraistua. Saan kämmenet lattiaan seistessä. Ja piti vielä kokeilla heittää jalka telineellä makaavan kyykkytangon päälle, mikä on noin tuossa rinnan korkeudella, ja meni se jalka sinnekin. :D

Älä kysy mikä tämän kuvasarjan pointti oli. En minä tiedä. Kertoakseni, etten ole kankea, vaikken venyttele? No en ole kankea, vaikken venyttele. :D

64 kommenttia:

  1. Juuri ajattelin mainita itsekin tänään tuosta kyykystä, nimittäin mäkään en sitä ole harrastanut. Syystä, että en pääse myöskään alas tai siis mullakin tulee joku muuri vastaan. Pelkään etten pääse enää ylös, tekniikka pettää tai jotain muuta vastaavaa ja tietyssä pisteessä kroppa stoppaa. Kai pitäs itekin lähtee tekeen sitä tolleen pelkällä tangolla niin että saa sen liikkeen tutuksi kropalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskos se oisi samanlainen muuri kun mullakin oli - eli ylitettävissä! Ja helpostikin ehkä, kun mulla se vaati sen YHDEN kyykyn tangolla, että sain heitettyä lisää tavaraa tankoon roikkumaan. Tsemppiä, kyllä se siitä menee kun kevyellä koittaa!

      Poista
  2. Olen kyllä syväkyykkyfani, eipä tarvii ainakaan miettiä, että tulikohan nyt polvikulmaksi varmasti se 90 astetta vaiko vaan 84.

    Mäkin oon tollain luonnostaan taipuvainen (lisäksi olen orankikätinen, joka auttaa asiaan, muttei siitä sen enempää), saan kädet reilusti lattiaan suurimissakin jumeissa, ja normispagaatitkin aukeaa muutaman kerran venyttelytreenillä. Sivusuunnassa olenkin sitten huomattavasti jäykempi, ja ihan liian saamaton ja laiska asialle mitään tekemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiiti: Eikös 84 astetta ole syvempi kyykky kuin 90 astetta? :) Mun käsittääkseni se kulma katotaan siitä säären ja reiden välistä, ei alkuasennosta loppuasentoon. Ai, minäkö insinööri? No, oon kankee insinööri ja kateellinen teille notkeille. :)

      Poista
    2. ...*köh* ja sulla on muuten erinomaisen hyvä pointti. I bow at your superior insinööriys. Meen jonnekin pimeeseen nurkkaan kertaamaan trigonometriaa lukujen välisiä suuruussuhteita noin yleensäkin :D

      Poista
    3. Hihihii.. Ei mulla tähän keskusteluun muuta. :D

      Poista
  3. Hyvinhän se sitten lopulta sujui. Ja voi että oon aina niin ihmeissäni, kun katselen sun menoa ja meininkiä ja kuvia tehdystä työstä. Oot mahtava!

    Niin ja hauskasti kirjoitit, että "täksi päiväksi nostin vielä vähän 39,4 kilolla" .. musta se on aika paljon lisää painoa :D Tosin okei teit lyhyemmät toistot, mutta kuitenkin. Aika hyvin vedetty heti, jos et tota muuten yleensä harrasta niin paljoa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se nyt on lähtenyt menemään, kerrankin! Jee! Ja kiitos kiitos paljon! <3

      Kauhia kun ensin peljästyin, että olinko kirjoittanut nostaneeni 39,4 kilolla enkä kiloon, mutta huh, en sentään. :D Se meinaan olisi ollut paljon :D :D Mä olen jotenkin niin tottunut lisäilemään aina vähintään viisi kiloa jalkaliikkeissä, kun tankoon saa heitellä. Ja oon niin tottunut, että siellä harteilla on kuusikymmentä kiloa eikä alle neljäkymmentä. :') No nyt maltan ootella ja olla lisäilemättä, että saa kyykytellä ihan alas asti! ;)

      Poista
  4. Kun kerran teit kyykkyvideon, niin saisko sen nähdä?
    -Lotta-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei saa :D Ihan jo siitä syystä, että siinä soi musiikki ja täällä Saksassa varmaan pääsisi vankilaan sen vuoksi.

      p.s. Mulla on kyllä videoita ihan varmaan jokaisesta liikkeestä! ;) Käytän niitä tekniikan tarkkailuun.

      Poista
  5. Sun kyykkytekniikka näyttää ihan totaalisen väärältä kuvien perusteella. Meneppäs vaikka Youtubeen katsomaan tekniikkavideoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti taas Anonyymi. <3 Ja otetaan se silmä käteen ja katsotaan, mitä mä kirjoitin. Kirjoitinko, että vihdoin osaan tehdä sen teknisesti täysin oikein, vai kirjoitinko, että vihdoin pääsen niin alas kuin tahdoinkin päästä?

      Poista
    2. http://www.catalystathletics.com/workouts/images/120724-aimeeBacksquat.jpg

      Tuossa ihan hyvä kuva siitä miltä kunnollinen kyykky näyttää. Laita jalat isompaan haara-asentoon (ala-asennossa perse on nilkkojen välissä, ei niiden päällä), varpaat ja polvet osoittaa samaan suuntaan hiukan sivuille, rinta pystyssä, selkä suorana ja vatsalihakset jännitettyinä. Tuossa sun kyykyssä näyttää olevan melkein kaikki pielessä.

      En sano tätä pahalla, vaan ihan vaan sen takia, että tuollaisella kyykyllä hajotat itsesi ennemmin tai myöhemmin.

      Poista
    3. Kiitos, tiedän kyllä miltä kyykky näyttää. Tapana on tehdä jokainen eri haara-asennolla. Ensimmäinen leveällä ja seuraava vähän kapeammalla ja viimeinen siitä vielä kapeammalla. Tämä kuva on viimeisestä.

      Mulle on monesti sanottu, että hajotan itseni (koska en venyttele, lämmittele, en treenaa rintaa ja teen epäpuhtaasti). Mä uskon heti, kun hajotan itseni. Viisi vuotta mennyt toistaiseksi menemättä rikki. Ehkä joskus sitten. Until then..

      Poista
    4. Sanon nyt vielä kerran, kun selvästi otit itseesti, että en kommentoi pahalla. Sinänsä minulle on ihan sama mitä teet omalla vartalollasi, mutta ei ole kiva jos joku lukijasi vaikka ottaa näistä sun kyykkykuvista mallia ja teloo itsensä. Vääränlaisessa kyykyssä saa oikeasti helposti alaselkänsä tai polvensa rikki. Hieno juttu toki jos sä olet pysynyt terveenä.

      Poista
    5. Sä et oo vielä huomannut miten hyvä mä olen ottamaan neuvoja vastaan asioissa, joista jo tiedän? :D Joo, en tosiaan hehkuttanut mitään tekeväni oikein ja mainitsin alaselänkin siellä muutaman kerran. Mutta hyvä että joku huolehtii muistakin. Koko blogini idea perustuu lähes pääasiassa siihen, että jaan vain omia treenejäni enkä tee postauksia neuvoakseni ketään. Muutama poikkeus taitaa löytyä. Mutta juu. Tällä mennään. :D

      Poista
  6. Mielestäni anonyymi kirjoitti erittäin asiallisesti kyykkytekniikasta ja sattuu vielä olemaan asiassa oikeassa, niin ihmettelen kärkästä vastaus tyyliäsi! Ei muiden antamista ohjeista kannata turhaan ärsyyntyä, sillä niistä voi saada hyviä vinkkejä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otan heti neuvot vastaan kun niitä pyydän ja pyydän heti, kun koen että mulla on ongelma jonkin asian suhteen. Mä en nyt näe ongelmaa. Se on aina yhtä mukavaa, että muut näkevät ja osoittavat sen. ;)

      Mutta joo, hyvä että huutelette muille, että teen väärin. Ei mua kannata matkia (tosin suurimmalla osalla sen luulisi olevan jo tiedossa muutenkin). Se onkin se ero siinä, että käyttekö mua neuvomaan vai kerrotteko oikeasti niille muille, ettei kannata ottaa musta mallia.

      Poista
    2. Olen eri anonyymi^^
      Ethän sä sitä vikaa kerrasta huomaa, ajan kanssahan se ongelma tulee! Toi, joka korjas sun asentoa, tahto sulle vaan hyvää, koska munkin mäkin huomaan, että selvästikään asento ei ole nyt ihan kunnossa.
      Teennäinen nasevuus ei ole hauskaa ja ei kannata vittuilla ihmisille, jotka ovat asiallisia ja antavat neuvoja.
      Korjaa vaan nöyränä asentos ni ei tuu selkäkipuja, koska sähän se tosta loppupeleissä kärsit.

      Poista
    3. Oottepas tänään sankoin joukoin liikkeellä. :D

      Mä odotan edelleen niitä ongelmia niistä kaikista muistakin asioista, 'mitkä tulee ajan kanssa, koska teen väärin'. Heti muutan tapani kun huomaan, ettei mulle paras tapa olekaan mulle paras tapa. Kantapään kautta mennään tässä(kin) asiassa. En ihan ymmärrä, miksi te otatte mun 'tulevat satavarmat selkäkipuni' niin sydämenasioina.

      Ja edelleen, mä tiedän ja näen ihan itsekin, ettei tuo ole teknisesti oikein. Vaan kun sitä en ole koskaan väittänytkään. Kerrotte mulle asioita, mitä mä tiedän. Kuvassa ei ole kyykyn suoritustekniikka, kuvassa on 'se miten alas pääsen'. Loppuvastuu asiasta on sitten lukijalla, että mitä luulee siellä näkevän ja lukevan.

      Poista
    4. Taas eri anonyymi..
      Samaa mieltä edellisten kanssa, hyvää vaan tarkotetaan. Vaikka tuntuis siltä, että ei se oma kroppa rikki mene niin ei kannata riskeeratakaan (nimim. nähnyt hurjiaki juttuja). Sitte harmittaa ku on koko elämänsä vajaakuntoinen. Hienoa, että olet "päässyt niin alas kuin halusit", mutta ehdottomasti kannattaa keskittyä tekniikkaan jatkossa, saat sillä varmasti myös parempaa tuntumaa ja parempia tuloksia.

      Poista
    5. Eri anonyymi ja samat jutut. Next?

      Poista
    6. En kyllä huomannut täällä mitään "kärkästä vastaustyyliä" tai vittuilua, josta kenenkään tarvitsisi nokkiinsa ottaa. Missähän kohtaa sitä oli? :D

      Mutta hyvin kyllä venyt, jos et venyttele! :O
      Minä kun olen pitänyt itseäni keskivertoa notkeampana, mutta en varmaan jalkaa saisi noin ylös. Tai ehkä saisin, mutten vaan ole koskaan kokeillut?

      Poista
    7. ...tai ehkä vaan ite aina vittuilen kaikille niin paljon, etten enää tunnista sitä?

      Poista
    8. Mä en kanssa ole ihan varma missä tuolla on sitä kärkkäyttä tai vittuilua tai teennäistä nasevuuttakaan. Ehkä nuo kaikki on synonyymi sille, kun ei kuuntele neuvoja ja suostu muuttamaan tapojaan toisten vuoksi. ;)

      Mä luulen, ettei kovin moni muukaan ole kokeillut viskoa jalkaa mahdollisimman korkealle. :') Siitä vaan kokeilemaan meneekö vaikka kirjahyllyn päälle vai ei :D p.s. Mulla ei mene. Syytän kirjahyllyn korkeutta, en jalan venyvyyttä! :P

      Poista
  7. Mä en myöskään venyttele pahemmin enkä lämmittele lähes koskaan.
    Venyttelyn kanssa huomasin sen, että jos niin teen, niin tulee paikat helvetin kipeeks. No, kun sitä venyttelyä sitten tekee säännöllisen tunnollisesti, ei ne paikat siitä enää kipeydy. Tottumiskysymys, siis. Mutta miksi venyttelisin, jos ei ne paikat tulleet kipeiksi ilman sitä venyttelyäkään? Laiskana en siis viitsi, koska en siitä säännöllisestä venyttelystä mitään hyötyä huomannu. Näin siis nykyisin :)
    Thaiboxing-aikoinani venyttelystä oli hyötyä; venyvyys parani ja jalka nousi potkuissa korkeammalla. Olihan se kiva, kun pystyi potkaisemaan sparripartneria päähän, vaikka vastassa olisi ollut huomattavasti pidempi korsto ;) Nyt kun en tuota lajia enää nivelten takia voi harrastaa, niin mulle on ihan sama saanko spagaattia vai en. Nousee ne painot siellä salilla silti ihan samalla tavalla :)

    Mitä lämmittelyyn ennen salitreeniä tulee: 95% ajasta en sitä harrasta. Note: Seuraavassa kerron omat kokemukset, milloin lämppääminen on mulla kannattanut, en siis neuvo sua ;)) Eli jos salille mentäessä mulla on veto ihan poissa. On sellanen koomaolo... väsyttää ja käsien nostaminenkin tuntuu raskaalta. Tuollaisena päivänä rauta ei nousis mulla ei sitten millään. Noh, pakotan itteni viideksi minsaksi crossarille tai juoksumatolle ja tadaa! Kunhan syke vähän nousee, hiki virtaa ja veri alkaa kiertää kropassa, niin johan sitä energiaa alkaa löytyä. Sitten vasta on asiaa painojen puolelle. Kyllä sit taas kulkee :)

    Ei siis mitään asiaa. Kunhan piti selkeesti (taas) vaan päästä höpisemään omia juttujani :D

    -A

    p.s. Melkeen meinasin tulla sanomaan, että eihän sulla vain tuo tanko niskassa ole..silloin voi tosiaan niskat hieman jumittaa (veikket kysynytkään mitään tekniikkaasi liittyen o'ou!). Onneksi korjasit, että kyseessä on harhanäky kameran kuvakulmasta johtuen. Muuten olisin voinut tulla aikamoiset huudot hehe :D Ja kyllä se p*rkele-asenne on taas kannattanut. Ite en noin alas pääse..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla vetää venyttelyt hapoille ja haittaa menoa kahtena seuraavana päivänä. Joten turhaksi koen, kun ei mun niin tartte venyä tämän enempää. :D Lihashuoltoa sitten hieronnan tai foam rollerin kanssa!

      Kyllä mä lämmittelen jalkapäivänä jalat crossarilla sen viisi minuuttia. Se on ainoa, koska ne hapottaa helposti treenissä muuten. Muissa en oo kokenut tarpeelliseksi. Mutta kyllä se varmasti on hyödyksi jos koomaisena aattelee treenin vetäistä, saa veren virtaamaan ja suorituskyvyn nousuun. Täähän ois ollut jopa hyvä vinkki jos olisi ollut mulle tarkoitettu. :D

      Ahahaha aattele kun en oiskaan korjannut tuota niskajuttua tuohon tekstiin heti :D Mä en oikein tiedä miten se näyttääkin niin pahasti tuolle tuossa, kai mä heitän hartiat perinteisesti korviin kyykätessäkin ja siksi näyttää, että tanko oisi niskassa. P**KELE. :D Video itsessään onneksi kuitenkin osoitti, ettei se siellä ole.

      Poista
  8. "Mutta kyllä se varmasti on hyödyksi jos koomaisena aattelee treenin vetäistä, saa veren virtaamaan ja suorituskyvyn nousuun. Täähän ois ollut jopa hyvä vinkki jos olisi ollut mulle tarkoitettu. :D"

    Joo, katsos ajattelin vain heittää omat kokemukset ilmoille, niin niistä saapi ottaa oppia ja vinkkejä, JOS ei esim. ole asia tullut mieleen tai jotain. Mutta tuputtamaan en rupea :D Mistä mä voin tietää, mitä sä (tai kukaan muukaan) jo tiedät tai olet kokeillut. Niinpä, en mistään! Jokainen taklaa tavallaan :)

    Toi oli kyllä hyvä seivi, tuo kuvateksti. Huh, melkein kävi mulle köpelösti :D

    Ja on muuten loistava idea ottaa oma treeni videolle! Siitä näkee varmasti suoritustekniikan ihan erilailla sen sijaan, että yrittäis vilkuilla peilistä kesken treenin. Vaikket vinkkiä antanutkaan, niin saatanpa ottaa opikseni. Siis vain kotitreeniä tehdessä. Julkisella salilla en sentään rupee kameran kanssa säätämään :P

    -A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, ja siinä on huikea ero aletaanko heti neuvoa tuputtamalla, huutamalla että 'sää teet väärin, teeppäs kuule näin'. No en varmasti tee niin. :D Kukaan ei koskaan edes ensin kysy, että oonko tietoinen jostain asiasta, vaan heti neuvotaan. Mä olen hyvin, hyvin todennäköisesti tietoinen siitä asiasta. On täysin eri asia sitten taas kertoa omista kokemuksistaan tms. kuin että heti hyökitään kimppuun. Ja kun kimppuun hyökitään, minähän hyökin takaisin. :D Kommentin sävystä riippuen sen sisältö saattaa jäädä multa täysin noteeraamatta, jos se on paasausmielessä kirjoitettu. Jos se teksti on pitkä ja paasaava, en yksinkertaisesti edes jaksa lukea sitä kokonaan. Tännekin blogiin on pari sellaista kommenttia tullut, joihin on ollut vain pakko todeta, että sori, en jaksa edes lukea. Saati sitten katsoa jotain linkitettyjä kuvia tai muita pätkiä!

      Mua niin naurattaa vieläkin tuo tanko niskassa -juttu. :'D

      Mä sain juuri (varmaan taas väärällä tavalla suoritetun) treenin tehtyä ja taas otin jokusen videon. Parasta oli kun 20kg:n levypaino tipahti syliin nostaessa polvelle ja hetken aikaa piti irvitsellä. Jee se on nyt videolla. :D

      Poista
    2. Mä en nähny huutoa enkä neuvomista, vain toteamuksen, että pieleen menee ja että netistä löytyy. Mitä hyökkäävää siinä oli? Tai ärsyttävää? Miten sen liikkeen väärintekemisen toteaminen uhkaa sinua? :o

      Poista
    3. Et nähnyt neuvomista? :D :D WTF! Sori, en osaa auttaa sua tässä asiassa kyllä sitten yhtään. :')

      Poista
  9. Haha parhautta :D Voit katsoa ton pudotuksen ja oman ilmeesi (irvistyksen) repeatilla :D
    Kyllä siitä varmaan muutamat naurut saa. Ainakin sitten, kun ei enää kyseinen haaveri satu ja sille voi jo nauraakin, heh.

    Mä lähden nyt säätämään oman treenini pariin. Pois alta oksat ja männyn kävyt, tohelo tulee! :)

    -A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pari kertaa piti jo katsoa. :D :D Hihih..

      Tohelolle salitsempit! Terveisin toinen moinen. :D

      Poista
  10. Itsellä kans 30kg kieppeillä on aika ihanne syväkyykyssä, kun taas prässiä tehdessä saa laittaa ainakin satasen lisää :D

    Kuvakulmasta nyt ei tarkalleen näe, mutta tarkista aina että polvet ja varpaat osoittaa vähän ulospäin samassa linjassa, selän ryhti pysyy ja lantio on koko liikeradan ajan neutraali (eli vältä lantion taakse kallistumista alastullessa ja eteen kallistumista ylöstullessa) niin oot aika lailla selvillä vesillä, ainaki pahimmilta vahingoilta ;D Kyykky on kyllä teknisesti ehkäpä yksi hankalimpia voimaliikkeitä, vaikka se onkin niiiin PERUSliike muka :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varo Janna, älä neuvo sitä tai se suuttuu! :D

      Poista
    2. Ikinä ei oo ennen olleet anonyymit näin pissed off, mahtavaa! :'D

      Poista
    3. Ei tainnu anonyymit ekana olla pissed off :´´:D:D jos ollenkaan :D

      Poista
    4. Ja vieläkin jatkuu, siellä ollaan niin pissed off :D :D

      Poista
    5. Varmaan loppuis, jos sun ei tarvitsis lähtee mukaan tohon. Kiva miten taas meni ihan off topiciks. Vai onks tää nyt pissed off topicia...

      Poista
    6. Mä luulin, että tää on mun blogikin. :( Mun velvollisuuteni on jatkaa kommentointia!

      Little pissed off -topic suits me!

      Poista
    7. No on sun blogi, mutta vähän se vaikuttaa, että herne ois nenässä, kun kommentointisi on vielä turhempiin kommentteihin takertumista. Jatkakaa. :D

      Poista
    8. Enkö mä jo avoimesti myöntänyt, että herne on nenässä, kun kerroin miten huonosti otan neuvoja vastaan kun en niitä pyytänyt? :D Kyllä sinne lipsahti klyyvariin kuule suurempikin melooni. :D

      Poista
    9. Vasta nyt huomasin tän kommenttiräjähdyksen täällä x) En siis sanonut että teet mitään väärin, juurikin kuvakulmasta johtuen, annoin vaan pari helppoo vinkkii kun olen tuon pumppikoulutuksen käynyt ja ohjaajana tunsin sen melkein velvollisuudekseni (jotta voit ensivuonnaki kyykkäillä;D), ja voimatreenis varsinki kyykyis pätee aika lailla samoja lainalaisuuksia, oli sitten kestävyyttä tai perusvoimaa.

      Toivottavasti ei enää savu nouse korvista, peace out!! ;) <3

      Poista
    10. :D Hahaa, joo täällä kyllä on ihan kivasti räjähtänyt tämä kommenttiosio :'D No worries, otin tänään videon suoraan sivusta kun kyykyttelin ja aivan erilaiselta se näyttää kuin tuo takaviisto kuvakulma tuossa kuvassa. En siis jaksa stressata. Vieläkään. :D

      Poista
  11. oli pakko tulla lukemaan kommentit, ku laitoit että on vejetty hernua nenään siun tekniikoista:D Oon fysioterapeutti, enkä nää siun kyykyssä mitään kamalan väärää.. Siis lihastestauksetkin tehdään kuitenkin niin alas, että sormet koskee sivuilla lattiaa, eli aika alas. Kyykyn voi toki tehdä jalat leveellä ja varpaat hiukka ulospäin, mutta ei se mitenkään pakollista oo. Riippuu mitä hakee, kaikki versiot kun vaikuttaa vähän eri osiin lihasta, niin on vaan järkevää vaihella leveyttä. Kunhan ne ei sojota sisäänpäin.. Ja polvet ja varpaat tietty samaan suuntaan. Jos nyt sattuu olemaan polviongelmia, niin ihan kauhean syvälle en tekis kyykkyä ison painon kanssa, koska paine on polvelle aika kova. Jos ongelmia tulee, niin sillon voi olla jo myöhästä muuttaa tapoja.

    Ainut, mitä korjaisin, olis tuo kannattelu, eli selkä vähän suoremmaks, etukeno saa olla, mutta siis ei selkä pyöreenä. Mutta kuvakulma voi hämätä siinäkin. Selkä pyöreenä tulee kova paine välilevyihin ja sitä et varmaan halua, että siellä menee jotain hajalle. Miusta siun tekemiset yleensä ottaen näyttää aika hyvälle siihen nähen, että oot oppis ottanu netistä ja ite harjottelemalla! Vaikka etpä siä kenenkään siunausta tekemisilles tarvii, on huomattu kyllä, mut älä tähän takerru:D Tosi fiksua kuvata reeniä, niin näät mitä on pielessä! Ja se siun olkapääkipu kuulostaa oireiden perusteella vähän ehkä supraspinatuksen jänteen olemisesta ahtaalla, kun eikös vipunostoissa tullu kipua. Voit tehä sitä sillain, että puntit on pystyssä, eli peukku johtaa liikettä. Vaikuttaa eri osaan lihasta, mutta ei ehkä koske niin kovin, kun sillain on olkapäässä enemmän "tilaa":) Vaikka eipä sitä tietty varmaks voi sanoa, mutta voihan sitä kokeilla.

    Ei tosiaan oo mitään ainutta oikeeta tapaa tehdä, keho kestää kyllä aika paljon ja aika monenlaista kuormitusta. Tuskin sä niin tyhmä olet, että jos jotain tulee kipeeks, niin jatkat vaan itepäisesti tekemistä. Kaikkee voi tehdä, jos kipu sen jälkeen kestää alle 4 tuntia, jos seuraavana yönä vielä pakottaa, sit on jotai pielessä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PARASTA! Kiitos!! :')

      Kuvakulma tuossa tosiaan hämää, ensi kerralla asettelen kuvauksen ihan suoraan sivulle. Sanoisin, että alaselkä on kyllä suorana mutta kun noita hartioita jännittelen (aina), niin tulee illuusio mm. siitä, että tanko oisi niskassa. Ja kyllähän se tavallaan sitten pyöristääkin. Täytyy tosiaan analysoida asento uudelleen, kun otan uuden pätkän.

      Tuo olkapääkipu ei ole lähtöisin olkapäästä, se on käytännössä todettu. Alunperin epäilin juurikin jotain kiertäjäkalvosinjuttuja, mutta ihan eivät oireet täsmänneet, ja tosiaan hieromalla tuota tiettyä palluraa tuolla lavassa kipu pysyy kurissa. Ja hieronnassa säteilee kipua juuri siihen olkapäähän, aivan kuten liikkeessä. Tai levossa. Ei tosiaan vaadi liikettä juiliakseen. P**keleen juilit. :D

      Mutta juu, kiitos tästä. Tää oli parasta. :') Eikä edes siksi, että olet kanssani suurinpiirtein samoilla linjoilla, vaan nimenomaan siksi, että toit tähän keskusteluun jotain muutakin kuin toinen toisiaan toistavia kommentteja! :')

      Poista
    2. Onhan sulla itselläsikin ollut mahdollisuus tuoda "keskusteluun jotain muutakin kuin toinen toisiaan toistavia kommentteja".

      Ammattilaisjuomaraha: kun tunnet, että jokin kasvis uhkaa lähestyä sieraintasi, niin voisit alkaa miettiä, että mistä se johtuu. Siitä, että ärtyy, voi ottaa itselleen mahdollisimman suuren hyödyn. Sen sijaan, että väittelisi jostain epäolennaisesta, voisi tiedostaa, että miksi jokin, kuten neuvominen, aiheuttaa niin voimakkaan tunteen. Onko siellä taustalla esim. pelko, että joku ajattelisi sinun olevan tyhmä? Vai mitä sä ajattelet muiden ajattelevan ja miten paljon ylipäätään suot ajatuksia muiden ajatuksille? Kai sä kuitenkin jotain ajattelet reaktion voimakkuudesta päätellen.

      Poista
    3. Lapaluusta menee myös lihaksia olkapään alueelle, niin voivat mennä ahtaasti myös:) Esim. subscapularis vois tulla kyseeseen. Mutta ne siun kuminauhahommelit ei ainakaan pahenna sitä luultavasti, varmasti on vaan hyväks. Kannattaa harkita josko joskus tekisit vähän kiertoja kuminauhalla? Ja niska-hartiajumit voi johtua myös siitä, että selkä on mahollisesti vahvempi kun rintapuolen lihakset. Näitähän vois spekuloida loputtomiin aina, eikä se syy välttämättä selviä, vaikka sitä millä tutkis, mutta joku jumppahan siihen todennäkösesti auttaa:) Kun selviäis mikä lihas tai muu sen kivun tekee, niin koitat tehä sille vastaliikettä, eli mikä samalla vahvistaa vastapuolta ja venyttää sitä kivun aiheuttajaa:) Kiinnostaa vaan, että mistä se tulee :D Itellähän on niin ahtaat olkapäät, että hampaita pestessä joutuu lepuuttaa kättä ku puutuu:P sama anonyymi jatkaa kun tuossa äskesessä kommentissa siis:) ja vähän taas menee aiheen vierestä, mutta menkööt!

      Poista
    4. Tiedän hyvinkin vahvasti miksi tunnen niin kuin tunnen tai reagoin niin kuin reagoin. Ne asiat eivät sitten alkuunkaan kuulu tänne. Teille välittyy reaktio ja se jää siihen. Syitä minkään taustalla en täällä missään tapauksessa ala käydä läpi. Itse kullakin on toki oikeus niitä omassa mielessään pohtia, että miksi. Se on sitten taas minulle yhdentekevää, mitä kukin niistä ajattelee. :)

      Poista
    5. Ei siis näköjään äskeinen vaan sitä edellinen anonyymi:D

      Poista
    6. No nyt on anonyymejä niin penteleesti samassa keskustelussa ettei meinaa enää pysyä itsekään perässä :D

      Niska-hartiajumit on aika puhtaasti jännitysniskan aiheuttamia. Alkaneet ajalla, jolloin OMT ja kumppanit totesivat 'yläselän lihaksiston olevan erittäin heikko'. :'D Käskivät sitä treenata, kun veti ryhtiä niin kovin eteenpäin. No minähän treenasin. Ryhdin sain kondikseen kyllä. Kun vaan jaksaisi sitä pitääkin aina, hankalaa se on kun on hartiat korvissa. :')

      Tuo olkapääkipuilu on tosiaan aivan malliesimerkki triggereistä, ihan oppikirjasta aiheuttajineen, paikkoineen ja säteilyineen (menee ihan sormiin asti tiettyä aluetta pitkin). Joten se ei ole sellainen suurempi mysteeri ja sen kanssa on oppinut ne parhaat tavat toimia. Olkapäätreeni on nyt ensimmäistä kertaa nousujohteinen ja jopa laajempi kuin ennen, eli viparit on ensimmäistä kertaa mukana! Wohoo! :D Muuutta koska kaikki tällainen on kiehtovaa, minähän googlettelen silti asiaa. ;) Kiitti! ;)

      Poista
    7. Ne olivat puhtaasti (heh) retorisia kysymyksiä. Et ole niin ihmeellinen tai tärkeä minulle, että minua kiinnostaisi vastaukset. Ajatus oli, että sinua itseäsi kiinnostaisi oma ajattelu, mutta ilmeisesti olin väärässä. Tuo rage neuvomisen suhteen + kaikesta valmiiksi kaiken tietäminen + puolustelu = aika suuri ristiriita, joka kertoo sinusta luultavasti enemmän kuin haluat. Ihan niin kuin sekin on aika hassua, että vastaat itse itsellesi, mutta että jonkun anonyymin eriävä mielipide tekemisistäsi loukkaa Sinun Ajatteluasi. Miten sitä voi loukata, jos kuitenkin tiedät tekeväsi oman pään mukaan ja seisot tekemistesi takana täysillä? Ja ei, tähänkään ei kiinnosta vastaus, ihan vaan voit itse miettiä näitä, niin kuin ekan kommentinkin tarkoitus oli. :D

      T. Anonyymi 2. marraskuuta 2012 15.19

      Poista
  12. Olen taas eri anonyymi, aiemmin kävin täällä kehumassa saavuttamiasi hienoja tuloksia ja upeaa kroppaa. Jotka edelleen ovat upeita.

    Mutta... kyykky on vaarallinen liike, verrattuna muuhun painoharjoitteluun. Todella vaarallinen. Jos se ei ole täysin oikein tehty. Tässä asiassa ei kannata ajatella, että on olemassa jokin "itselle hyvä tapa". Hyviä tapoja on käytännössä vain yksi, tässä asiassa kannattaa olla nöyrä, vaikka muuten oletkin itseoppinut ja upeita tuloksia saanut kuntoilija. Paikkojen hajoaminen tapahtuu pitkällä aikavälillä, voi olla että väärin tehdyn kyykyn vaikutukset huomaa vasta sitten kun on 50-vuotias. Se ei myöskään ole kivaa kun polvet tai vaikka kiertäjäkalvosimet oikeasti menevät paskaksi, koska siihen voi loppua koko kuntoiluharrastus, eikä niitä enää ikinä saa kuntoon kokonaan. Minulta ei ole mennyt, mutta kaverini on entinen SM-tason kilpanostaja, jonka kilpaura loppui siihen että polvet pamahati kyykkäämisestä. Itsekin pelkäsin kyykkäämistä pari ekaa vuotta, treenasin jalat koneilla ennen kuin todella olin varma miten se tehdään.

    En lähde Heidi sinun kyykyn oikeellisuutta arvostelemaan kuvan perusteella, koska voi olla että kuva ei kerro mitään, pitäisi nähdä video. Mutta kannattaa katsoa netistä esim. Mark Rippetoe -nimisen miehen videot YouTubesta aiheesta Squat (kyykky). Mies on kuuluisa amerikkalainen maajoukkuetason painonnostovalmentaja, jonka opetukset ovat erittäin arvostettuja. Helppohan sitä liikettä on vähän säätää oikeammaksi, äkkiä se alkaa tuntua omalta tavalta eikä kaipaa enää vanhaa tapaa. Olen huomannut saman monesti omassa harjoittelussani, korjaan kyllä heti tekniikkaa jos joku kokeneempi bodari salilla sanoo että teen hieman väärin sitä tai tätä. Avoin mieli ja nöyryys, sisukkuuden ohella niin hyvä tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua jäi nyt syvästi askarruttamaan yksi kohta (muihin en ota edes kantaa kun asiasta nyt on näitä samanlaisia viestejä koko kommenttikenttä täynnä). Kaverisi on entinen SM-tason kilpanostaja, jonka polvet pamahtivat kyykkäämisestä. Kyykkäsikö hän sitten väärällä tekniikalla?

      Poista
    2. Ei, vaan suuria rautoja ja polvet eivät yksinkertaisesti kestäneet, vaikka tahtoa jatkaa oli. Ei kannata pahentaa riskejä kyykkäämällä väärin.

      Poista
    3. Eli siis myös kyykkäämällä oikein voi pamauttaa polvensa, jos ovat pamahtaakseen. Liikunta on vaarallinen laji. Jos tahtoo minimoida riskit, ehdottomasti kannattaa olla liikkumatta kokonaan.

      Poista
    4. Ei nyt kai tuossa kyykyssä ole hirveesti muuta, kuin että pitää huolen, että polvet ja varpaat on samaan suuntaan, selkä ei pyöristy ja kyykky ei kaadu eteen. Se, miltä se kyykky muuten näyttää, ja kuinka syvälle pääsee mitenkin helposti ja millä leveydellä riippuu välityksistä (onko pitkä selkä vai pitkät jalat, onko lyhytsäärinen vai onko pelkkää säärtä...). Lisäksi kyykyssä vaikuttaa se, missä tankoa pitää (alhaalla vai ylhäällä). Liikkuvuutta voi aina parantaa ja selkää voi vahvistaa. Ja niinkuin Heidi sanoit, sitä kyykkyä voi kokeilla eri jalkojen leveyksillä. Ottaa vähän eri lihaksiinkin.

      Tosin suosittelen lämmittelemään kunnolla, eli tekemään pari sarjaa pelkällä tangolla (toimii myös tekniikkatreeninä samalla), ja sitten sarjan pari vähän alle sarjapainoilla. Itse olen huomannut, että tuolloin jaksaa nostaa paremmin, ne työsarjat on helmpompia :). Niin ja jos vaan pystyt, niin ne hartiat pois korvista. Tekee kyykkäämisestäkin paaaaaljon helpompaa.

      -Anna-

      -Anna-



      Poista
    5. Lisää anonyymia...trainerin näkökulmaa tällä kertaa.

      Samalla linjalla ollaan, että kyykkyä ei oikein voi tehdä monella tavalla - jos haluaa säilyttää kehonsa ehjänä (siihen asti, että raudan määrä rikkoo rakenteet). Pienet painot (rakenteiden kestävyyteen verrattuna) missä tahansa liikkeessä antaa toki anteeksi paljon teknisiä virheitä, jotka riittävän pitkään toistettuna sitten ajaa lääkärin kautta fysioterapeutille...mutta senhän sä haluat kuitenkin kokea itse, kun se aika koittaa :)

      Yhtenä kyykkyvariaationa voisin tohon ehdottaa etukyykyn tekemistä. Saa joissain tapauksissa helpommin laskettua alas niin, että polvet ei mene varpaiden eteen alhaallakaan -> oikeat lihakset töissä, nivelille (polvi, nilkka, selkäranka) pienempi rasitus + auttaa maastavedon tekniikassa (= ehkäisee niitä mustelmia polven yläpuolella) ja jos innostuu tekemään rinnallevetoja, niin etukyykyn ja maastavedon hallinta auttaa siinäkin, jos tekee vedot alhaalta asti joka toistolla.

      Poista
    6. Anna:

      Jeps. Eikä se edes sitten lopulta näyttänyt tuolle, kuin tuossa kuvassa. Kovin erilainen oli suora sivukuva. Mutta juu, tietysti se menee väärin satavarmasti silti, kun kerran siihen on vain yksi ainoa oikea tapa, sen olen nyt tosiaan ymmärtänyt.. :D Meikä kyykkää sitten vaan väärin.

      Tosiaan vaikuttaa kovin nuo vartalon suhteet ja yleinen taipuvuus tietysti kanssa. Meillä esimerkiksi miehellä näinkin alas meneminen olisi anatominen mahdottomuus. Mullakin alkaa tuossa vaiheessa nousta jo kantapäät maasta ja alemmas pääsisi vaan pelkillä päkiöillä kyykäten. Joten tällä mennään, kun en vielä ole kiinnostunut mitään lankkua asettelemaan sinne kantapäiden alle.

      Itseasiassa testailen liikettä aina kyykkäämällä ensin ilman mitään muutamaan kertaan, kädet näkymättömällä tangolla.. :') Kai se lämmittelystä menee (toki on yleistä lämpöä myös juuri ennen haettu crossarilta). Liike noin alas ei tule ihan selkärangasta, opettelen sen syvyyden vielä joka kerta uudelleen. Ja kun ne hartiat sieltä korvista tulisivatkin pois! Taitaisi mennä kesken liikkeen keskittyminen sitten pelkästään sinne hartioihin..

      Anonyymille sen verran, etten jaksanut enää edes lukea. Silmäilin läpi, ei vaikuttanut mielenkiintoiselta.

      Poista
    7. "Miksi tehdä jotain, kun sitä ei voi tehdä kunnolla?"

      ...eikä silti oteta hyväntahtoisia ohjeita vastaan? Kenelläkään ei kuitenkaan ole ollu tarkoituksena mikään muu kuin auttaa välttämään todennäköisimpiä vaivoja.

      No, onneksi ei tässä kohtaa ole kuin kyykky kyseessä. Se ei kuitenkaan ole perustana kuin muutamassa hassussa liikkeessä, joissa valitettavasti liikkuu usein suurimmat painot.

      Onnea valitsemallasi tiellä, toivottavasti selviät ilman niska-hartiaseudun tai selän vaivoja :)

      Poista
    8. Niin, omien kriteereideni mukaan. Eli jos ei pääse tarpeeksi alas.

      Hyväntahtoisia ohjeita? Mä olen aivan satavarma, ettei ihmisiä kiinnosta p*skan vertaa se, loukkaanko itseni. Sitä on aivan turha yrittää väittää.

      Että juu, jatkan kyllä valitsemallani tiellä.. :) Niska-hartiaseutua on turha yrittää vetää tähän mukaan, btw. En voi edes onnitella hyvästä yrityksestä.. :D

      Poista
  13. "Saa joissain tapauksissa helpommin laskettua alas niin, että polvet ei mene varpaiden eteen alhaallakaan"

    En ymmärrä tuota. Miksi polvi ei saisi mennä varpaiden eteen? Ainakin optimal performancen askelkyykkyohjeissa annetaan mennä. Tietenkin siten, että kantapää pysyy maassa ja paino on koko jalalla. Itselläni on lyhyet sääret ja pitkät reidet. On fyysinen mahdottomuus tehdä kyykkyä syvälle ilman, että polvet ovat jonkin verran varpaiden yli (ts. sääri ei todellakaan ole suorassa) vaikka kuinka yrittäisi istua reisien väliin. Itse pidän vain huolen siitä, että polvet eivät taivu sisään kyyktessä.

    Laitan tähän nyt ton linkin siihen optimal performancen ohjeisiin (jos vaikka joku haluaa asiaan tutustua...)
    http://www.youtube.com/watch?v=PEFjKe_Cxt8

    -Anna-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että polvien sisälle taipumista ei päästetä tapahtumaan, säästyy nivel siltä osin :)

      Lyhyesti tuohon "Miksi polvi ei saisi mennä varpaiden eteen?":
      Pienempi kulma nilkassa ja polvessa -> suurempi rasitus nivelelle -> löysyyttä, kulumaa etc. Lisäksi työskentelevien lihasten kuormitussuhde on erilainen (pakara:etureidet). Jos tehdään pienillä painoilla/ilman painoja ja tarkoitus on harjoittaa etureisiä, niin tokihan tuossa saa ylitystä hiukan tulla. Ongelmaksi siinä sitten tulee taas useimmiten rasitus L3-L5 välille selässä, kun nojataan enemmän eteen kuin olisi tarpeen/hyväksi. Tuon sitten huomaa, kun tulee hiukan lisää painoa tankoon...kuten tuo alempi anonyymi asian myös ilmaisi.
      Elikkä voisi harkita etureiden ja pohkeiden venyttelyä, että saa asentoa korjattua.

      Ja askelkyykky taas ei ole kyykky...joskin siinäkin tuo lihasten ja nivelten kuormitus jaloissa menee samoilla periaatteilla.

      Esimerkiksi tuolta http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/squat_like_you_mean_it_tips_for_a_deeper_squat löytyy hiukan vinkkiä, jos on vaikeuksia saada kulmia kuntoon.

      Poista
  14. Tuossa liikkessä taitaa tulla melkoiset paineet alaselän välilevyille ja siellä kun repeää niin siitä voi hetkessä saada loppuelämän vaivan/kärsimyksen ja tuo kipu kyllä todella opettaa sitten tekemään teknikan oikein, jo pelkkä pullistumakin tai sitten ei nostella enää koskaan. Jos liikutaan painoissa jotka ovat lähes omaa painoa ja ylikin niin on kyse jo aika kovasta urheilusta ja oikeat tekniikat todella tärkeitä. Pian voi nuorellakin olla kuluneet ja väljät nivelet.

    VastaaPoista